Stickers als marketingmiddel

Zijn stickers een goed marketingmiddel voor offline reclame? Jazeker! De meest effectieve manier van adverteren is natuurlijk wanneer je gebruik maakt van de juiste combinatie van online én offline reclame. Wil je dat jouw stickers opvallen, zodat je boodschap ook echt over komt? Creativiteit is onmisbaar! In deze blogpost richten wij ons op de zaken waar je op moet letten bij het inzetten van stickers als marketingmiddel én benoemen we een aantal leuke voorbeelden van bedrijven die deze manier van adverteren al aardig onder de knie hebben.

Creatief is effectief!

Het doel van stickers als marketingtool is natuurlijk het overbrengen van je boodschap op je doelgroep. De eerste stap is daarom het bepalen van je doel. Wat wil je overbrengen of tot welke actie wil jij de ontvanger aanzetten? Zorg voor een bericht dat duidelijk is én blijft hangen. Zowel de boodschap als uiteraard ook de sticker… Wees kort en krachtig en verwerk een originele afbeelding of kwinkslag in je sticker. Verplaats jezelf in je doelgroep en probeer deze op een creatieve manier te prikkelen. Maak ze nieuwsgierig!

Marketing met stickers

Een voorbeeld van een bedrijf die stickers origineel in weten te zetten voor offline reclame is Axe. Zij plakten stickers met rennende dames achter uitgangsborden. Creatief, grappig én zeg nou zelf: dit blijft je bij!

Slim plakken voorkomt mispakken

Na het bepalen van je doelgroep en de boodschap, luidt je volgende vraag: op welke locaties ga ik de sticker plakken? Bedenk op welke plaatsen je sticker de doelgroep het beste zal bereiken. Een sticker voor een biermerk plak je bijvoorbeeld niet op de gevel van een bejaardentehuis, maar eerder in de omgeving van een studentenvereniging. Plak niet zomaar in de rondte: een boete is gemakkelijk binnen gehaald. Onderzoek dus eerst op welke plekken het is toegestaan om je sticker te plakken en bij twijfel vraag je eerst om toestemming aan de eigenaar van een pand, object of andere ruimte.

Stickers en marketing

Voor velen herkenbaar: gefocust probeer je enkel over de witte strepen van een zebrapad te lopen. Automatisch is je blik op de grond gericht. Een merk voor schoonmaakmiddelen speelt hier slim op in door op een grappige manier stickers op het zebrapad te plaatsen. Hiermee slaan ze twee vliegen in één klap: ze vangen de blikken die op de grond gericht zijn én doordat iedereen wel ooit wel eens schoonmaakt, bereiden ze een grote doelgroep.

Succesverhalen die terugbetalen

Een nadeel van alleen offline reclame is dat het effect moeilijk meetbaar te maken is. Veel geld steken in offline campagnes die uiteindelijk niet terugbetalen, is voor elk bedrijf zuur. Stickers zijn daarom een betaalbare manier om in een korte – óf zo gewenst langere tijd, aandacht te vragen voor je product of dienst. De vraag: ‘heeft mijn sticker nu ook echt aangespoord tot het overgaan van afname van mijn product of dienst?’ is niet altijd gemakkelijk te beantwoorden. Eén ding is echter wel zeker: door op een creatieve, slimme en grappige manier stickers te plakken verover jij een plekje in het bewustzijn van je potentiële klant!

Benieuwd naar ons assortiment stickers?